Komunikaty urzędowe

13 marca 2019
Ogłoszenie Wojewody Łódzkiego z dnia 13 marca 2019 r. - nabór wniosków o dofinansowanie zadań jednorocznych na rok 2019 i wieloletnich z Funduszu Dróg Samorządowych
OGŁOSZENIE
WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
z dnia 13 marca 2019 r.
Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 23 października 2018 r. Dz.U. z 2018 r. poz. 2161)
ogłaszam
nabór wniosków o dofinansowanie zadań jednorocznych na rok 2019 i wieloletnich
z Funduszu Dróg Samorządowych

wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych w ramach naboru 168 909 062,35 zł w tym na:

  1. Zadania powiatowe – 68 909 062,35 zł
  2. Zadania gminne – 100 000 000,00 zł

Limit zobowiązań wieloletnich na rok 2019 r. - 58 911 214,68 zł
 

Termin składania wniosków 30 dni od dnia ogłoszenia naboru.
Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane.
(decyduje data wpływu do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi)

Wnioski o dofinansowanie należy składać do:

Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa
w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi
pok. 405
lub w Kancelarii ŁUW w Łodzi bud. C.
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104,
pn, śr, czw i pt w godz. 8:00-16:00; wt w godz. 9:00-17:00.

  1. W ramach naboru ogłaszanego naboru dofinansowane może zostać udzielone na zadania polegające na budowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych, zwane dalej „zadaniami powiatowymi”, lub budowie, przebudowie lub remoncie dróg gminnych, zwane dalej „zadaniami gminnymi”.
  2. Zadania, o których mowa w ust. 1 obejmują również przebudowę dróg wewnętrznych, które są następnie zaliczane do odpowiedniej kategorii dróg publicznych w trybie określonym przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. W przypadku gdy przedmiotem zadania, na które przekazano dofinansowanie, jest droga, która ma zostać zaliczona do kategorii dróg publicznych, właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego jest obowiązany podjąć uchwałę w sprawie zaliczenia tej drogi do odpowiedniej kategorii w trybie określonym przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, w terminie 12 miesięcy od dnia zatwierdzenia rozliczenia dofinansowania zadania. Jednostka samorządu terytorialnego niezwłocznie przekazuje uchwałę w sprawie zaliczenia wojewodzie.
  3. Przez zadanie:
    1. jednoroczne – rozumie się zadanie, którego przewidywany czas realizacji jest krótszy niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą robót,
    2. wieloletnie – rozumie się Zadanie, którego przewidywany czas realizacji jest dłuższy niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą robót.
  4. W ramach realizacji zadań mogą być dofinansowane zadania polegające na budowie, przebudowie lub remoncie skrzyżowań z innymi drogami publicznymi.
  5. Dofinansowanie realizacji zadań nie obejmuje kosztów nabywania nieruchomości pod pasy drogowe.
  6.  W ramach naboru o dofinansowanie nie można ubiegać się na realizację zadań na drogach publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
  7. Jednostka samorządu terytorialnego może otrzymać dofinansowanie zadania powiatowego albo zadania gminnego w wysokości do 80% kosztów realizacji tego zadania.
  8. Środki własne jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone na realizację zadań powiatowych, zadań gminnych oraz zadań mostowych nie mogą obejmować środków pochodzących z budżetu państwa oraz z budżetu Unii Europejskiej.
  9. Wysokość dofinansowania ustala się, biorąc pod uwagę dochody własne danej jednostki samorządu terytorialnego rozumiane jako dochody, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1530), pomniejszone o wpłaty danej jednostki samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej, o których mowa odpowiednio w art. 29 i art. 30 tej ustawy, i powiększone o przysługujące danej jednostce samorządu terytorialnego część wyrównawczą i część równoważącą subwencji ogólnej na mieszkańca tej jednostki, w stosunku do średniego dochodu własnego jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla w skali kraju, pomniejszonych o sumę wpłat jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej i sumy przysługujących im części wyrównawczych i równoważących subwencji ogólnej na mieszkańca jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla.
    Podstawę do wyliczenia dochodów stanowią:
      1. dochody własne, ustalone za rok poprzedzający rok bazowy, a także część wyrównawcza i część równoważąca subwencji ogólnej oraz wpłaty do budżetu państwa ustalone na rok bazowy;
      2. liczba mieszkańców zamieszkałych na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego i obszarze kraju, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok bazowy, ustalona przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do dnia 31 maja roku bazowego.
  10. Wysokość dofinansowania udzielonego na zadanie powiatowe albo zadanie gminne nie może przekroczyć kwoty 30 mln zł.
  11. Wojewoda przeprowadza nabór przy pomocy komisji, która dokonuje oceny wniosków o dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych, zwanej dalej „komisją”.
  12. Wniosek o dofinansowanie zadania powiatowego albo zadania gminnego składa właściwy zarządca drogi powiatowej albo drogi gminnej, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do ogłoszenia o naborze:
    1. R
    2. BPR jednoroczne
    3. BPR wieloletnie
  13. W ramach ogłaszanego naboru ustanawia się limit składanych wniosków (zadań):
    1. powiaty – 1 wniosek
    2. gminy – 2 wnioski
  14. Jako jedno zadanie mogą być zgłoszone maksymalnie trzy odcinki drogi/dróg, spełniające wymagania:
    1. przewiduje się na nich prowadzenie robót budowlanych,
    2. pojedynczy odcinek ma charakter ciągły (nieprzerwany) oraz jest jednorodny pod względem parametrów funkcjonalnych i technicznych,
    3. w ramach jednego odcinka szerokość pasa/pasów ruchu jest taka sama,
    4. jeden odcinek obejmuje drogę publiczną o jednym numerze, przy czym dopuszcza się wydzielenie na drodze publicznej o jednym numerze dwóch lub trzech odcinków,
    5. każdy odcinek może posiadać inną klasę, o której mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne ich usytuowanie (tj. Dz. U. z 2016 r. poz.124), właściwą dla danej kategorii drogi,
    6. na jednym odcinku prowadzone będą roboty budowlane jednego rodzaju, przy czym:
      1. w przypadku remontu drogi – na wszystkich odcinkach wykonywane są wyłącznie roboty budowlane polegające na remoncie,
      2. w przypadku budowy, rozbudowy i przebudowy drogi – na każdym odcinku mogą być wykonywane roboty budowlane innego rodzaju,
    7. w przypadku dróg o różnych numerach każdy odcinek drogi jest powiązany z innym odcinkiem zgłoszonym w ramach zadania w jeden z następujących sposobów:
      1. dwa różne odcinki mają jeden punkt wspólny, łączący ich początek i koniec, dwa końce lub dwa początki, zgodnie z kilometrażem,
      2. dwa różne odcinki krzyżują się ze sobą, między początkiem i końcem, dwoma końcami lub dwoma początkami dwóch różnych odcinków znajdują się wyłącznie odcinki zbudowane, przebudowane, rozbudowane lub wyremontowane w ciągu ostatnich 3 lat lub skrzyżowania o parametrach niewymagających wykonywania na nich robót budowlanych
  15. We wniosku o dofinansowanie określa się przewidywany koszt i czas realizacji zadania oraz termin dokonywania wypłat na rzecz wykonawcy zadania.
  16. Do wniosku o dofinansowanie zadania należy załączyć:
    1. mapę poglądową umożliwiającą zlokalizowanie przedmiotu inwestycji w terenie, w szczególności względem innych dróg w okolicy wraz z zaznaczonymi elementami mającymi wpływ na ocenę merytoryczną wniosku, sporządzoną w skali oraz w sposób umożliwiający ich identyfikację i właściwą ocenę inwestycji,
    2. dokumenty i informacje uzupełniające charakterystykę zadania, które mają znaczenie przy ocenie merytorycznej wniosku (np.: mapa sytuacyjno - poglądowa lokalizująca tereny/zakłady/instytucje względem drogi, oświadczenie dotyczące kursowania drogą będącą przedmiotem dofinansowania transportu zbiorowego, dokumentację fotograficzną od do 6 zdjęć itp.).
    3. harmonogram rzeczowo finansowy zadania zawierający wyszczególnienie: elementy, roboty budowlane i towarzyszące im prace, objęte zakresem rzeczowym zadania i ich koszt brutto zgodnie z tabelą wartości elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego w podziale na koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne.
    4. wniosek i załączniki do wniosku muszą być podpisane przez osobę (osoby) uprawnioną do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych w imieniu Beneficjenta. W przypadku pełnomocnictwa, musi być ono udzielone w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Z treści pełnomocnictwa musi jednoznacznie wynikać zakres umocowania do czynności związanych ze złożeniem wniosku o dofinansowanie (aplikowania o środki).
  17. Koszty niekwalifikowalne realizacji zadania obejmują w szczególności:
    1. budowę, przebudowę lub remont dróg lub ich części, dla których wnioskodawca nie jest ustawowym zarządcą, z wyjątkiem robót na skrzyżowaniu z drogą wyższej kategorii, które są realizowane zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 2068), jeśli skrzyżowanie to jest elementem składowym wniosku przedłożonego do oceny,
    2. roboty oraz koszty robót realizowanych poza pasem drogowym drogi będącej przedmiotem wniosku,
    3. roboty oraz koszty robót dotyczące infrastruktury technicznej niezwiązanej z drogą,
    4. roboty oraz koszty, które powinny być wykonywane w ramach utrzymania.
  18. Wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gdy:
    1. wnioskodawca nie zastosował się do wzorów określonych dla danego zadania,
    2. nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub nie dołączono do niego wszystkich wymaganych załączników,
    3. został złożony po terminie zakończenia naboru wniosków,
    4. dotyczy zadania nie polegającego na budowie, rozbudowie, przebudowie lub remoncie drogi,
    5. dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi niebędącej drogą publiczną zaliczoną do kategorii dróg powiatowych lub dróg gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2068). Wyjątek stanowią zadania mające na celu: wybudowanie nowej drogi i zaliczenie jej, po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania, do jednej z wymienionych kategorii albo rozbudowę lub przebudowę drogi wewnętrznej do właściwych parametrów technicznych, a następnie zaliczenie jej do kategorii dróg powiatowych lub gminnych.
    6. dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi, dla której wnioskodawca (w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie) nie jest zarządcą, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2),
    7. dotyczy zadania złożonego przez dwóch wnioskodawców obejmującego swym zakresem dwa (lub więcej) odcinki dróg, dla których zarządcy są różni,
    8. Zadanie będące przedmiotem wniosku jest lub będzie finansowane lub współfinasowane ze środków pochodzące z budżetu państwa lub budżetu Unii Europejskiej,
    9. wnioskowana dotacja przekracza maksymalną kwotę dofinasowania tj. 30 mln zł,
    10. nie został podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskodawcy. 19 .
  19. W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie:
    1. nie spełnia wymogów formalnych lub określonych w ogłoszeniu o naborze,
    2. zawiera oczywiste omyłki - komisja wzywa wnioskodawcę, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku, do jego uzupełnienia lub poprawienia w nim oczywistych omyłek, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
  20. Wnioskodawca, uzupełniając lub poprawiając wniosek o dofinansowanie nie może załączyć dokumentów datowanych na dzień po złożeniu wniosku, o czym komisja poucza wnioskodawcę, kierując do niego wezwanie.
  21. Komisja dokonuje oceny wniosków o dofinansowanie, mając na celu wyrównywanie potencjału społeczno-gospodarczego, poprawę jakości życia mieszkańców i zapewnienie spójności terytorialnej na obszarze województwa i biorąc pod uwagę:
    1. poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
    2. zapewnienie spójności sieci dróg publicznych;
    3. podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i dróg gminnych oraz zachowanie jednorodności sieci dróg powiatowych i dróg gminnych pod względem spełniania tych standardów;
    4. zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych;
    5. poprawę dostępności terenów inwestycyjnych.
  22. Ocena wniosku jest dokonywana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, albo jego uzupełnienia lub poprawienia.
  23. Komisja, w celu usunięcia wątpliwości dotyczących treści wniosku o dofinansowanie, może wystąpić do wnioskodawcy o udzielenie informacji lub wyjaśnień w wyznaczonym terminie.
  24. Wnioskodawca, udzielając informacji lub wyjaśnień, może złożyć stosowne dokumenty, z wyjątkiem dokumentów wymaganych do złożenia wraz wnioskiem
  25. Na podstawie oceny, komisja ustala listę zadań powiatowych oraz zadań gminnych rekomendowanych do dofinansowania ze środków Funduszu, która zawiera w szczególności:
    1. przyznane miejsce na liście, uszeregowane od najbardziej do najmniej priorytetowego zadania rekomendowanego do dofinansowania;
    2. nazwę jednostki samorządu terytorialnego będącej beneficjentem dofinansowania;
    3. nazwę zadania;
    4. przewidywany koszt realizacji zadania, ustalony na podstawie informacji zawartej we wniosku o dofinansowanie,
    5. przewidywany okres realizacji zadania;
    6. proponowany procent dofinansowania zadania;
    7. proponowaną kwotę dofinansowania, a w przypadku zadań wieloletnich - proponowaną kwotę dofinansowania w podziale na poszczególne lata.
  26. Komisja pisemnie informuje wnioskodawcę o umieszczeniu zadania na liście.
  27. Beneficjenci, których otrzymają decyzję o zakwalifikowaniu zdań do dofinansowania w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o przyznaniu dofinansowania zobligowani są do pisemnego potwierdzenia gotowości do zawarcia umowy o dofinansowanie, poprzez akceptację przyznanego poziomu i kwoty dofinansowania, deklaracje niezwłocznego wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia w przypadkach wymaganych prawem nie później jednak niż 60 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.
  28. Lista, o której mowa wyżej może ulec zmianie wyłącznie w przypadku:
    1. rezygnacji wnioskodawcy z udzielonego dofinansowania;
    2. zmniejszenia wysokości dofinansowania w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia na realizację zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie.
  29. W przypadku zmiany listy zadanie o najwyższym priorytecie do dofinansowania umieszczone na liście rezerwowej jest przenoszone na listę podstawową, do wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie w danym województwie.
  30. Na podstawie listy zadań powiatowych oraz zadań gminnych przeznaczonych do dofinansowania w danym województwie wojewoda zawiera umowy z wnioskodawcami o udzielenie dofinansowania zadania powiatowego albo zadania gminnego.
  31. Umowa stanowi zapewnienie dofinansowania określonego w niej zadania powiatowego albo zadania gminnego oraz oznacza zaciągnięcie przez wojewodę zobowiązania do wysokości wskazanej w umowie.
  32. Beneficjent w terminie do 30 dni od daty zawarcia umowy z wojewodą zobowiązany jest do rozpoczęcia:
    1. robót budowlanych w celu realizacji zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie - w przypadku gdy na roboty te nie jest prowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego;
    2. postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na realizację zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie - w pozostałych przypadkach. W przypadku nie dopełnienia w/w obowiązku umowa o dofinansowanie wygasa z mocy prawa.
  33. Dofinansowanie może zostać przekazane wnioskodawcy po zawarciu przez niego umowy na realizację zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie.
  34. Do procedury udzielania dofinansowania zadań powiatowych oraz zadań gminnych ze środków Funduszu, w tym do:
    1. składania wniosków o dofinansowanie i ich oceny,
    2. ustalania list,
    3. wprowadzania na listach zmian oraz zatwierdzania tych list nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2096), z wyjątkiem przepisów dotyczących doręczeń i sposobu obliczania terminów
  35. Obowiązujące dokumenty dotyczące naboru zostały umieszczone na stronie internetowej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi pod adresem: http://www.lodzkie.eu.

Zapraszam wszystkie samorządy z terenu województwa łódzkiego do indywidualnego kontaktu z Łódzkim Urzędem Wojewódzkim w Łodzi.

Punkt informacyjny

Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104,
pok. 405, 420, 423 bud. E,
pn, śr, czw i pt w godz. 8:00-16:00; wt w godz. 9:00-17:00.

Marcin Kaczmarek (42) 664 11 45
Maria Tałajko (42) 664 11 45
Sekretariat Wydziału (42) 664 11 75 (11 84)


 
Pliki do pobrania:
  • FluMania
  • Prezydent (dolny baner)
  • Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
  • Program rządowy „Razem Bezpieczniej”
  • Wspólne Osiedla w ramach Programu "Razem Bezpieczniej"
  • Elektroniczna platforma
  • Staże i praktyki
  • Łódzkie w Brukseli
  • GMO
  • Racjonalna gospodarka nawozami
  • Przedsięwzięcia dofinansowane